jessiebanning.reismee.nl

Santiago de Compostela

We zaten lekker te ontbijten en de kleine was net wakker en uit zijn bedje en hij riep maar Jessie, Jessie, so sweet! Hii hij wist me naam nu al. Vanaf dat moment ben ik ook door de meeste als Jessie aangesproken, zodat nu iedereen me Jessie moet noemen.

We gingen vandaag met zijn alle Pontevedra in, de stad waar hun wonen. We pikken deze dagen nogal veel terasjes en vandaag was het weer raak! Als je hier koffie of fris besteld krijg je er vaak gratis iets lekkers bij, iets lekkers zoals een bakje chip of nootjes. Na een beetje gebabbeld en in het speeltuintje gespeeld te hebben kwamen er twee vrouwen aangelopen waarvan een hoogzwanger was. Het waren vriendinnen van Mar die toevallig langskwamen en bij ons bleven. En na nog geen kwartier later gingen we naar het volgende terasje om te eten. Het waren twee hele sympathieke wat jongere vrouwtjes en we hebben heerlijk gegeten (patatas de totillas, iets met gebakken, gegrilde groente champignons, aspesges noem maar op).

Na wat van pontevedra gezien te hebben zouden mam en ik 2 daagjes naar Santiago de Compostela gaan en mar zetten ons af bij het treinstation. De treinreis duurde een uur en ondertussen zagen we veel groen, een prachtige natuur, de zee en mooie oude huisjes. Eenmaal in Santiago was t´ nog mooier. Omdat het hier wat meer regent als in de rest van Spanje zie je een hele andere kant van Spanje, nog steeds Spanje maar het oogt anders als dat je gewent bent in de Costa Brava. Galicie heeft ook een eigen taaltje (naast Spaans worden er in Spanje namelijk 3 andere talen gesproken: Euskera in het Baskenland, Catalan in Cataluña en Gallego in Galicie.) Galicie heef opzichzelf dan ook vele specialiteieten en bijzonderheden die alleen in Galicie te vinden zijn.

Maargoed mam en ik waren dus in Santiago en gingen vrijwel direct de ´bruisende stad in. Hier zijn avonden lang en warm en is er s´avonds nog vanalles te beleven. We gingen een typisch marktje op en het is hier heel beeldig, ik kan er geen ander wordt voor verzinnen. Santiago staat bekend voor bedevaarders, zo komt de bedevaartsroute hierlangs omdat de Apostel (de vriend van Jezus) hier is overleden. Je ziet hier dan ook veel backpackende bedevaarders. We gingen op en terasje gezellig koffie drinken en typischse taart uit santiago eten (Ja, er is hier nogal heeeel veel typisch). Nog een beetje geshopt en toen was het alweer tijd om te eten (10 uur, we gingen nu al mee met de gewoonte om laat te gaan eten mee). Daarna gingen we de kermis en bijbehorende markt op. Het is hier bijna overal kermis, het is namelijk vakantie en spanjaarden weten dit goed te vieren! Wat nep prada´s en een witte chocolademelk later maar de weg naar het hotel proberen te vinden. Het zal wel eens niet met mij, natuurlijk verdwaalde we weer. Maar uiteindelijk veilig in mijn nest!

HASTA LA VISTA

Foto´s: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=myalbums
(klik op de link en log in als jessica_banning5@hotmail.com met als wachtwoord Spanje, met hoofdletter. Aub geen dingen wijzigen en tussen jessica en banning zit een laagstreepje, een underscore)